Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Zaprezentowano samolot szkoleniowy Orlik MPT

2014-03-07 Zaprezentowano samolot szkoleniowy Orlik MPT

Firma Airbus Defence and Space zademonstrowała po raz pierwszy samolot PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer). Jest to nowa, wyposażona w szklany kokpit wersja dwumiejscowej maszyny.


PZL 130 Orlik MPT

Samolot jest zmodernizowaną wersją Orlika TC II Garmin, eksploatowanego przez Polskie Siły Powietrzne. Prezentacja samolotu odbyła się w zakładach na Okęciu w obecności wysokich rangą przedstawicieli administracji państwowej i sił zbrojnych.


Jak informuje producent Orlik MPT oferuje parametry lotu i systemy kluczowe dla szkolenia pilotów wojskowych w XXI wieku, a także znacznie niższe koszty w porównaniu z innymi maszynami tej klasy. Modernizacja skupiona na zintegrowanym "szklanym kokpicie" i dodatkowych systemach znacznie zwiększa zakres zastosowań w nauce pilotażu, umożliwiając podstawowe szkolenie taktyczne oraz wprowadzenie do szkolenia bojowego. Efektywność, niskie koszty godziny lotu oraz duży zakres możliwości szkoleniowych oferowanych przez Orlik, mają dawać mu szansę sukcesu na rynku międzynarodowym.


We wrześniu 2011 roku firma Airbus Defence and Space (poprzednio Airbus Military EADS PZL), Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) oraz inne polskie instytucje podpisały umowy dotyczące modernizacji Orlika TC II do nowej wersji MPT. Zainwestowane w opracowanie prototypu Orlika MPT środki sięgnęły 40 mln złotych. Nowa wersja wchodzi w fazę testów, aby następnie uzyskać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego.


Wielozadaniowy samolot szkolno-treningowy PZL 130 Orlik, oferowany przez Airbus Defence and Space, to dwumiejscowa maszyna, nadająca się do prowadzenia szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Jest to unowocześniona wersja modelu TC I/TCII, eksploatowanego przez Siły Powietrze RP. Bazując na doświadczeniu operacyjnym, nową wersję wyposażono w liczne usprawnienia i modyfikacje, które trafiły wcześniej do floty TC II, zgodnie z umową na konwersję z TC I do wersji TC II Garmin. Są to: nowe, wydajniejsze skrzydło, nowy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6-25C o mocy 750 koni mechanicznych (550 kW), z czteropłatowym śmigłem Hartzell, a także dodatkowe systemy awioniki (VOR/ILS/GPS/COM). Dzięki tym ulepszeniom samoloty Orlik TC II Garmin charakteryzują się lepszą efektywnością, wydajnością i potencjałem operacyjnym. Samoloty Orlik TC I i TC II Garmin, eksploatowane przez Siły Powietrzne RP, to solidne maszyny przystosowane do realizacji wielu różnych misji szkoleniowych, spełniające wymogi współczesnego lotnictwa. Równolegle trwają modyfikacje systemu konserwacyjnego, polegające na odejściu od okresowych przeglądów na rzecz planu przeglądów warunkowych, które znacząco zmniejszają koszty operacyjne i poprawiają elastyczność floty.

Jak ocenia producent globalna flota samolotów szkoleniowo-treningowych liczy około 10 000 maszyn a prognoza popytu na nowe samoloty szkoleniowe sięga 16 040 nowych turbośmigłowców w ciągu następnych dziesięciu lat.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: