Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Samoloty latające w kluczu jak ptaki

2021-06-23 Samoloty latające w kluczu jak ptaki

Podpatrzony u ptaków koncept lotów w kluczach stanowić może przyszłość transportu lotniczego.


Samoloty lecące w kluczu (grafika: DLR)

Ptaki wędrowne podczas swoich długich podróży układają się w locie w formacje w kształcie litery V. Ptaki znajdujące się z tyłu "surfują" na wirach powietrza tworzonych przez ptaki lecące z przodu, co im pozwala oszczędzać energię.


Ptaki wędrowne potrafią oszczędzać swoje zasoby energii podczas lotu wspólnie lecąc w formacji w kształcie litery V (grafika: DLR)

Od niedawna niemiecka państwowa agencja aeronautyczno-kosmiczna DLR bada możliwość przeniesienia tego pomysłu na dużą skalę do transportu lotniczego. W ramach projektu Formation Flight Impact on Climate (FORMIC) niemieccy naukowcy komputerowo zasymulowali loty długodystansowe formacji samolotów.

Poruszający się samolot wytwarza za sobą dwa przeciwbieżne wiry powietrzne. O ile podczas startu i lądowania turbulencje te stanowić mogą zagrożenie dla innych samolotów (dlatego też musi upłynąć pewien czas pomiędzy startem lub lądowaniem samolotu na tym samym pasie startowym) to w locie przelotowym wiry te są zazwyczaj bardzo stabilne. Wyniki z symulacji lotu już dwóch samolotów pokazują, że lot w formacji może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5%.

Loty w formacji oferują największy potencjał oszczędności paliwa w przypadku lotów długodystansowych. Tylny samolot wlecieć może we wznoszący się strumień powietrza tworzony przez samolot z przodu, przy czym autopilot utrzymywać może samolot w bezpiecznej pozycji.

Niemieccy naukowcy opracowali oprogramowanie MultiFly, które identyfikuje odpowiednich partnerów do wspólnego lotu w formacji biorąc pod uwagę ich trasy, typ samolotu i wysokość lotu. Oblicza ono, gdzie spotkają się dwaj partnerzy formacji, jaką trasą będą lecieć razem i gdzie ostatecznie się rozstaną, aby każdy z nich udał się do swojego lotniska docelowego. Czynnikiem decydującym o sukcesie operacyjnym jest znalezienie pary lotów.

Obok oszczędności paliwa takie loty mają także mniejszy wpływ na środowisko. Dwa lecące ze sobą samoloty bowiem wytwarzają mniejsze smugi kondensacyjne jakby leciały osobno, co zmniejsza wpływ lotów na klimat (smugi powstają kiedy sadza ze spalania paliwa spotyka się z wilgotnym powietrzem w atmosferze i kondensuje się).

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: