Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > PZL M18 Dromader

PZL M18 Dromader

PZL M18 Dromader to polski samolot rolniczy.

Historia

Samolot Dromader został zaprojektowany przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu w połowie lat 70-tych XX wieku we współpracy z amerykańskim koncernem lotniczym Rockwell International (na podstawie licencji na samolot S-2R Thrush Commander).


PZL M18 Dromader użytkowany w Stanach Zjednoczonych (grafika: Hustvedt, Wiki)

Pierwszy prototyp został oblatany latem 1978 roku. W sumie wyprodukowano ponad 750 tych samolotów. Są one oferowane także teraz.

Samolot używany jest także do gaszenia pożarów.

Konstrukcja

PZL M18 Dromader to z jednym silnikiem tłokowym o konstrukcji z rur metalowych pokrytych materiałem.

Samolot ma duży udźwig użyteczny wynoszącym 1050-1850 kg chemikaliów oraz niezłą ekonomikę.

Dane techniczne

  • załoga: 1 pilot (plus ewentualnie mechanik w jednej z wersji)
  • długość: 9,5 m
  • rozpiętość: 17,7 m
  • wysokość: 3,70 m
  • powierzchnia nośna: 40 m2
  • masa: 2 710 kg pusty, 5 300 kg maksymalna startowa
  • napęd: 1 gwiazdowy silnik tłokowy ASz-62IR o mocy 1000 KM
  • prędkość: maksymalna 256 km/h, minimalna 109 km/h
  • pułap: 6 500 m
  • rozbieg: 200 m
  • zasięg: 520 km

Dromader doczekał się kilku wersji:

  • model M18A - wersja dwumiejscowa, za fotelem pilota zamontowany został fotel dla mechanika zwrócony plecami do kierunku lotu (mechanik podróżuje jako pasażer na odległe lotnisko),
  • model M18B - wersja o powiększonych osiągach,
  • modela M18BS - wersja dwumiejscowa szkolna

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: