Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Lotnicze projekty Google

2018-01-24 Lotnicze projekty Google

Poznaj lotnicze projekty koncernu internetowego Google.

Amerykański Google kojarzony jest głównie z wyszukiwarką internetową. Jednakże ten koncern ma wiele wspólnego z lotnictwem.


Latająca turbina wiatrowa Google (grafika: Google)

W Google prace nad nowatorskimi projektami pozainternetowymi prowadzi głównie wydział nazwany tajemniczo Google X oraz spółka zależna Planetary Ventures. Zajmują się one rozwojem niekonwencjonalnych pomysłów oraz projektów na obszarach lotnictwa, robotyki, astronautyki oraz rozwijające się technologii.

Poniżej zebraliśmy w jednym miejscu projekty lotnicze Google:

  1. Project Wing - drony dostawcze
  2. Project Loon - balony stratosferyczne dostarczające Internet
  3. Projekt Tytan - drony stratosferyczne dostarczające Internet
  4. Hangar One - hala sterowcowa
  5. Sterowiec - podniebny jacht
  6. Kitty Hawk - latający samochód
  7. Google Maps - zdjęcia lotnicze
  8. Makani Wing - latające generatory prądu
  9. Jet pack - plecak odrzutowy

Project Wing - drony dostawcze


Dron dostawczy Google (grafika: Google)

W niedalekiej przyszłości drony dostarczające paczki oraz inne przesyłki mają zrewolucjonizować usługi kurierskie. Google nie chce przegapić tej okazji i od około 2012 roku rozwija takie bezzałogowce dostawcze.


Testy drona dostawczego Google

Drony Google startują z przesyłką. Korzystając z nawigacji satelitarnej w locie poziomym udają się do wskazanego miejsca. W miejscu dostawy ponownie przechodzą do zawisu po czym spuszczają na linie przesyłkę. Na końcu liny znajdują się czujniki, które wykrywają, czy paczka została już położona na ziemi. Po uwolnieniu lina jest wciągana do wnętrza pojazdu. Google zdecydowało się na taki sposób ponieważ zrzucanie ładunku lub lądowanie na ziemi nie byłby bezpieczne (uszkodzenie przesyłki, możliwość poranienia klienta obracającymi się śmigłami).


Wcześniejsze testy

Spółka prowadzi rozmowy z państwowymi regulatorami tak, aby możliwe stało się komercyjne wykorzystanie takich dronów - szczególnie w Stanach oraz Australii. We wrześniu 2016 roku odbyły się testy takich dostaw w obszarze wyznaczonym przez amerykański urząd lotnictwa FAA.

Project Loon - balony stratosferyczne dostarczające Internet

Prowadzony przez firmę Project Loon zajmuje się unoszącymi w stratosferze balonami, które mają zapewniać dostęp do Internetu w odludnych, trudno dostępnych rejonach Ziemi. Podwieszony pod balonami sprzęt sieciowy zasilany panelami słonecznymi ma dawać Internautom na Ziemi dostęp do Internetu o prędkościach porównywalnych do sieci 3G.

Pojedynczy balon zapewnić ma dostęp do Internetu na obszarze o promieniu 40 km.

W finalnej wersji projektu, aby pokryć zasięgiem duże obszary w stratosferze znajdować na wysokości 20 km znajdować się mają nawet setki takich balonów jednocześnie. Balony mają możliwość kontrolowania wysokości unoszenia się w powietrzu. Dzięki algorytmom, kontrolując swój ruch w górę lub w dół, mogą korzystać z wiatrów, aby znaleźć się w pożądanym miejscu. Dane na temat wiatrów pobierane będą z serwerów amerykańskiej agencji meteorologicznej NOAA.

Wypełnione helem polietylenowe balony Google stanowić mają alternatywę dla kładzenia drogich światłowodów, stawiania masztów telefonii komórkowej lub wysyłania satelitów zapewniających łącze satelitarne. Użytkownik łączyć się będzie z siecią przez zamontowaną na swoim budynku antenę radiową. Sygnał będzie przebiegał między anteną Internauty przez kolejne oddalone od siebie około 100 km balony do naziemnej stacji podłączonej do szkieletowej sieci światłowodowej.

Sieć balonowa ma docelowo zostać wypuszczona i poruszać się wzdłuż 40 równoleżnika. Umożliwi to pokrycie zasięgiem m.in. Nowej Zelandii, Australii, Chile i Argentyny.

Pierwsze testy balonów miały miejsce w Kalifornii oraz w Nowej Zelandii, gdzie wypuszczono 30 balonów o średnicy 15 i wysokości 12 metrów (rozmiary osiągane na wysokości).

Projekt znajduje się nadal w fazie rozwojowej. Do tej pory balony pokonały 25 mln km. Jeden z balonów utrzymywał się w powietrzu 190 dni.

Projekt Tytan - drony stratosferyczne dostarczające Internet

W 2014 roku Google przejęło amerykańską firmę Titan Aerospace. Rozwijała ona obrzymie stratosferyczne drony zasilane energią słoneczną, które miały mieć możliwość latania miesiącami.


Prezentacja firmy Titan Aerospace z 2013 roku

Dostarczać one miały Internet oraz dodatkowo robić zdjęcia lotnicze. Dostęp do Internetu oferowany miał być szczególnie w wiejskich i odległych częściach świata, tam gdzie inne sposoby podłączenia do sieci są nieopłacalne lub niemożliwe.

Niestety rozwój napotykał na spore problemy techniczne. Co więcej, prototypowy dron rozbił się w 2015 roku. Podczas testowego lotu utracono kontrolę nad dronem. Zwiększył on prędkość co spowodowało urwanie się skrzydeł.

Hangar One - hala sterowcowa

W 2014 roku należąca do Google spółka Planetary Ventures wynajęła od NASA historyczną halę sterowcową Hangar One.


Historyczna hala sterowcowa Hangar One w Kalifornii (grafika: NASA)

W hangarze tym Google prowadzi projekty związane z lotnictwem, astronautyką i robotyką.

Sterowiec - podniebny jacht

Wszystko wskazuje na to, że we wspomnianej powyżej hali trwają potajemne prace nad gigantycznym sterowcem. Niepotwierdzone informacje mówią o sterowcu mającym nawet 200 m długości i kosztującym 100-150 mln dolarów. Aerostat stanowić ma niejako międzykontynentalny, luksusowy jacht powietrzny przeznaczony dla rodziny i przyjaciół Brina, którego zawsze inspirowały sterowce.

Sterowiec wykorzystywany ma być także do transportu żywności, leków i zapasów dla misji humanitarnych w trudno dostępnych miejscach.

Kitty Hawk - latający samochód

Larry Page, drugi ze współzałożycieli Google, doinwestował niedawno zaś startup Kitty Hawk pracujący nad latającym samochodem. Firmą tą kieruje Sebastian Thrun, który wcześniej pomagał stworzyć autonomiczny samochód Google.

Kitty Hawk waży ok. 100 kg i może latać z prędkością około 40 km/h. Maszyna unosi się wykorzystując napęd elektryczny. W powietrzu utrzymuje go 8 wirników. Na pojazd nie potrzeba żadnej licencji. Naukę sterowania trwa kilka godzin.

Firma zastrzega, że wersja finalna różnić się będzie od prototypu.

Google Maps - zdjęcia lotnicze

W usłudze map internetowych Google Maps oprócz zdjęć satelitarnych są także dokładniejsze zdjęcia lotnicze. Dla wybranych lokalizacji dostępny jest widok Google Aerial View, widok z lotu ptaka. Zapewnia on zdjęcia ukośne wybranych miast z całego świata. W Polsce są to m.in. Gdańsk, Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław.

Makani Wing - latające generatory prądu

W 2013 roku Google kupiło za 20 mln dolarów firmę Makani Power, która opracowała aparaty na uwięzi działające jako turbiny wiatrowe. Stanowią on skrzyżowanie latawca, szybowca i startującego oraz lądującego samolotu.

Urządzenie startuje automatycznie ze stacji naziemnej i na wietrze generuje prąd elektryczny. Krążące po niebie skrzydło odpowiada obracającej się łopacie konwencjonalnej, naziemnej turbiny wiatrowej. Prąd jest wytwarzany przez generatory, które służą także jako silniki elektryczne do pionowego startu i lądowania aparatu. Prąd odprowadzany jest na ziemię kablem.


Wing 7 (grafika:Google)

Pierwsze skrzydło Wing 7 generowało prąd o mocy 20 kW.


Większe skrzydło M600 (grafika: Google)

Od 2016 roku trwają prace nad większym skrzydłem M600, które generuje na wietrze nawet 600 kW. Jest to energia pozwalająca na zasilenie około 300 domów. M600 stosowane ono ma być już na farmach wiatrowych.


M600 (grafika: Google)

Model Wing 7 M600
Rok 2013 2016
Moc 20 kW 600 kW
Rozpiętość 8 m 26 m

Jet pack - plecak odrzutowy

Google przeanalizowało koncepcję plecaka odrzutowego. Mimo, że to latające urządzenie znane jest od dziesięcioleci to Google chciało opracować jego bezpieczniejszą wersję do wykorzystania komercyjnego. Po analizie jednakże firma doszła do wniosku, że plecaki odrzutowe są zbyt niebezpieczne, zbyt głośne oraz paliwożerne.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: