Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Airbus A350 tuż przed dziewiczym lotem

2013-06-08 Airbus A350 tuż przed dziewiczym lotem

W Tuluzie we Francji trwają przygotowania do dziewiczego lotu nowego modelu samolotu Airbus A350, który ma być europejską odpowiedzią na konkurencyjne amerykańskie modele Boeing 777 i Boeing 787 Dreamliner.


Wizualizacja Airbusa A350 w wersji 1000 (grafika: Airbus)

Pierwszy lot ma nastąpić nastąpić w ciągu najbliższych 3 tygodni. Nie jest jednak znana jeszcze dokładny dzień i godzina dziewiczego lotu. Trwają już próby na ziemi - samolot kołuje po pasie startowym testując silniki i hamulce. Do tej pory samolot wykonał 700 "lotów" na komputerowym symulatorze.


Wideo z soboty 8 czerwca pokazujące testy naziemne Airbusa A350

Airbus A350 jest średniej wielkości szerokokadłubowym odrzutowym samolotem pasażerskim mającym mieć zasięg nawet 15 tys. km.

W fazie testów nowego modelu w locie weźmie udział w sumie 5 samolotów A350 oznaczonych numerami seryjnymi od MSN001 do MSN005. Testy trwać mają rok czasu i zakończyć się ma w połowie 2014 roku certyfikowaniem maszyny.


Wizualizacja Airbusa A350 w wersji 900 linii Qatar Airbus (grafika: Airbus)

Pierwszymi liniami lotniczymi, które otrzymają A350 są katarskie Qatar Airways - według planu ma to być pod koniec 2014 roku.

Airbus A350 opracowywany jest w 3 wersjach pojemności:

  • Airbus A350-800 - najkrótszy model z tej rodziny mający trochę ponad 60 m długości oferować ma miejsca dla około 270 pasażerów w 3 klasach podróży,
  • Airbus A350-900 - ma mieć pojemność około 314 pasażerów
  • Airbus A350-1000 - najdłuższy model mający prawie 74 m długości przeznaczony ma być dla około 350 pasażerów.


Test silników (grafika: Airbus)

Jeśli chodzi o produkcję seryjną to od końca 2013 roku wytwarzana ma być jedna maszyna nowego typu miesięcznie, od końca 2014 produkowane mają być 2 odrzutowce w miesiącu.

Konstrukcja kadłuba i skrzydeł nowego samolotu oparta jest w znacznym stopniu na materiałach kompozytowych na bazie włókna węglowego. Zaawansowana budowa strukturalna skrzydła i dobra aerodynamika samolotu przyczynić się mają do obniżenia zużycia paliwa w modelu A350 nawet o 25%. Samolot ma silniki odrzutowe Rolls-Royce Trent XWB .

Pierwszy testowy lot A350 (w wersji 900) poprowadzi grupa pilotów pod dowództwem Petera Chandlera. Wcześniej pracował on nad samolotem Airbus A380.

Obecnie Airbus przyjął już 613 zamówień na A350 od 33 klientów. Większość z nich, bo 414 jest na model 900.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: