Nowości  Aeronautyka    
 


Aeronautyka.pl > Aero-Train - japoński latający pociąg

2020-07-18 Aero-Train - japoński latający pociąg

500 km/h - z taką prędkością latać ma japoński pociąg Aero-Train. Latać, nie jeździć, bowiem to samolot latający w betonowym torze.


Prototyp Aero-Train podczas próbnych lotów (grafika: Tohoku University)

Aero-Train lata tuż nad powierzchnią w betonowym torze. To ekranoplan wykorzystujący tzw. efekt przypowierzchniowy - stąd też inna nazwa sytemu GETS (Ground Effect Transport System - pol. system transportu efektu przypowierzchniowego).


Opływ powietrza (grafika: Tohoku University)

Efekt przypowierzchniowy polega to na tym, że skrzydła pojazdu lecącego na niewielkiej wysokości nad płaską powierzchnią wytwarzają większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości. Dzięki temu powierzchnia skrzydeł do takiego przypowierzchniowego lotu może być dużo mniejsza, niż do lotu wysokościowego.


Schemat prototypu (grafika: Tohoku University)

Dlatego też Aero Train ma takie niewielkie skrzydła. Są one na tyle duże, aby unosić pociąg kilkadziesiąt centymetrów nad równą powierzchnią. Na tyle małe, aby nie móc się wzbić wyżej.

Pociąg rusza na kołach, wraz z prędkością wznosi się na płatach nośnych i nie ma już ma kontaktu z powierzchnią toru. Tak też eliminowane jest tarcie kół o szyny, które w tradycyjnych pociągach znacznie ogranicza maksymalną prędkość jazdy.


Testy wstępnego prototypu

W porównaniu do kolei magnetycznej latający pociąg nie wymaga elektromagnesów ułożonych w torze i umieszczonych w pojeździe. Z drugiej strony jest głośniejszy poprzez zastosowanie śmigieł.


Koncept pociągu jest rozwijany przez Kohama Laboratory przy Tohoku University w Japonii. Niestety nie wyszedł on poza fazę pomniejszonych prototypów. Ostateczny, pełnowymiarowy Aero-Train, z miejscami dla 325 pasażerów, miał być gotowy w 2020 roku.


Wizualizacja pełnowymiarowego pociągu (grafika: Tohoku University)

Pociąg ma być zasilany przez panele słoneczne oraz turbiny wiatrowe umieszczane na dachu lub obok toru. Wytworzona tak energia elektryczna dostarczana ma być do pociągu bezpośrednio lub przechowywana w akumulatorach pojazdu.

Przewidywane dane techniczne Aero-Train:

  • długość: 85 m
  • szerokość: 12 m
  • prędkość max: 500 km/h
  • masa: 70 t
  • pojemność: 325 pasażerów
  • napęd: silniki elektryczne + wentylatory

Na razie zamiast kolei na poduszce aerodynamicznej Japonia postawiła na pociągi na poduszce magnetycznej (maglev). Trasa takiej kolei, określanej jako Chuo Shinkansen, budowana jest właśnie między Tokio i Nagoją.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Aeronautyka.pl!

Aeronautyka.pl na serwisach społecznościowych: